شنبه, 29 دی 1397 English
         

عنوان : نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استانها: وضعیت ارتباطات جاده ای سیستان وبلوچستان پذیرفتنی نیست| زایمان در كنار جاده های استان سیستان و بلوچستان!

امیرحمزه قادری عضو شورای عالی استانها طی گفت و گویی به  تشریح مشکلات حوزه جاده ای و راهداری سیستان و بلوچستان پرداخت و وضعیت ارتباطات جاده ای این استان را غیر قابل قبول دانست.

امیرحمزه قادری نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استانها درخصوص مشکلات حوزه جاده ای و راهداری استان متبوعش اظهارداشت: سیستان و بلوچستان وسیع ترین و پهناورترین استان کشور است که از نظر بزرگراه ها فقیرترین استان کشور محسوب می شود . از شمالی ترین نقطه این استان (هیرمند) تا جنوبی ترین نقطه آن (چابهار) بیش از هزار کیلومتر فاصله وجود دارد که تنها در این استان وسیع 273 کیلومتر بزرگراه وجود دارد.

وی گفت: سیستان وبلوچستان ۱۱/۴ درصد وسعت کشور را در برگرفته است؛ این درحالی است که فقط ۱/۰۴ درصد از بزرگراه های کشور را داراست. یعنی در این زمینه سی و یکمین استان کشور است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استانها تصریح کرد: با توجه به توسعه بندر چابهار و افزایش ترددهای خودروهای ترانزیتی در محور چابهار، زاهدان و میلک بیش از 70 درصد تصادقات در این محور اتقاق می افتد و بیشتر تصادفات استان به علت تک بانده بودن جاده منجر به وقوع خطرناک ترین نوع تصادف یعنی رخ به رخ با آمار تلفات جانی و مالی بسیار بالا می شود .

امیرحمزه قادری خطاب به وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: می طلبد با احداث بزرگراه ها و اصلاح نقاط حادثه خیز و همچنین با فرهنگ سازی رانندگی ایمنی توجه بیشتری به این استان داشته باشند.

وی مجموع راه های استان سیستان و بلوچستان را حدود 22 هزار کیلومتر اعلام کرد و افزود: این استان از نظر بزرگراه کمبود شدید دارد که نیازمند اعتبار ویژه برای توسعه بزرگراه ها می باشد. هرچند میانگین کشوری  برای هر 100 کیلومتر راه 22 کیلومتر بزرگراه ساخته شود. اما این آمار در شمال استان به ازای هر صد کیلومتر 4 کیلومتر و در جنوب استان به صفر برآورد شده است!.

این عضو شورای عالی استانها بیان کرد: در کل جاده های غیر استاندارد جنوب شرق کشور یکی از مشهورترین و معروفترین جاده های کشور است بطوریکه هرروزه شاهد تصادفات دلخراش و حوادث رانندگی در جاده های اصلی و فرعی آن هستیم.

 به  استناد آمار موجود درجاده های سیستان و بلوچستان طی 11 ماه گذشته 750 نفر تلفات جانی داشته است. درصورتی که با همین روند پیش رود 12 درصد افزایش در پی خواهد داشت.

قادری درادامه سخنانش بیان داشت: به جرات می توان گفت خسارات جانی و مالی جاده های استان سیستان و بلوچستان را به مراتب بیشتر از خسارات زلزله کرمانشاه دانست!

 وی افزود: با وجود این همه مشکلات متاسفانه هنوز اقدامی از سوی وزارت راه و شهرسازی سازی صورت نگرفته است. می طلبد این وزارتخانه برای جاده های خطرناک استان سیستان وبلوچستان با در نظر گرفتن اعتبارات ویژه اقدامی عاجل داشته باشد.

 وی درادامه سخنان خود به راه های ارتباطی حوزه انتخابیه خود در شهرستان مهرستان از سیستان و بلوچستان پرداخت و تاکید کرد: راه ارتباطی شهرستان مهرستان به ایرانشهر و شهرستان سرباز که به جاده های مرگ معروف هستند به علت  کثرت پیچ و خم زیاد و عریض بودن محور ارتباطی هر روزه شاهد تصادفات و مرگ و میر عزیزان و دغدار شدن خانواده ها هستیم.

عضو شورای اسلامی روستای ایرافشان افزود: در جاده آشار به  ایرافشان که بزرگترین دهستان با جمعیتی بالغ بر 1700 خانوار است؛ پس از گذشت 40 سال از عمر با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کما فی سابق خاکی و با چال و چوله ها و دست اندازها نیم متری می باشد که تردد در آن به سختی صورت می گیرد.

قادری با بیان اینکه در تصادفات جاده ای سیستان و بلوچستان شاهد صحنه های دلخراشی هستیم که زبان ما قاصر از بیان و تشریح آن است چرا که موجب نگرانی و غمگین شدن مردم عزیز کشورمان می شود تصریح کرد: به طور مثال مردم دهستان ایرافشان به ویژه خواهران و مادران باردار ما ناچارا جهت امورات درمانی مجبور به تردد در این مسیر بوده و هستند. به علت عدم آسفالت بودن جاده و با وجود چاله و چوله هاو دست اندازهای حادثه ساز شاهد وضع حمل و یاسقط جنین در کنار جاده هستیم.

وی در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد: سازمان برنامه و بودجه برای تسریع در اتصال  بندرچابهار به راه آهن  اعتباری ویژه برنامه ریزی و اختصاص دهند تا بتوان تصادفات جاده ای این استان رابه حداقل کاهش داد.

روابط عمومی شورای اسلامی استان سیستان و بلوچستان

 

 



بازگشت          
 
DOURAN Portal V3.9.8.211
V3.9.8.211